czwartek, 3 kwietnia 2014

Trzymam w rękach zbiór rysunków Andrzeja Mleczki, które dotyczą szeroko pojętej religii. Aniołowie, diabły, Bóg, kler, moherowe berety, niebo, piekło - wszystkie te tematy, a nawet więcej, znalazły się w książce Jako w niebie tak i na ziemi.

Większość ilustracji odnosi się do wydarzeń roku 2012 (wtedy ukazała się książka) oraz poprzedzających go lat. Rysownik szeroko komentuje zwłaszcza sprawę pedofilii (- Witaj ojcze Teofilu!/- Witaj bracie pedofilu!*, - Ja mam ładniejszy kościół./- Ale ja mam ładniejszych ministrantów) i homoseksualizmu wśród księży, nieślubnych dzieci (Kiedyś mój synu to wszystko będzie twoje mówi ksiądz, ukazując chłopcu posiadłości klasztorne), a także przekupności i pazerności księży.

Niebo przedstawia niemal tak samo jak wygląda życie na ziemi - w niebie są anioły-ludzie należące do grupy VIP, jest hierarchia (istnieją superanioły z trzema aureolami). Święty Piotr, wpuszczając za bramy niebieskie, tak jak sądy na ziemi, kieruje się ciągle zmieniającymi się przepisami, a Bóg po ludzku jest złośliwy (Polakom zrobimy numer i umieścimy ich między Niemcami i Rosją), zagubiony (Wytłumacz mi jak to jest. Wszystkim się tutaj podoba tylko Polacy bez przerwy narzekają) i wcale nie jest doskonały (Podjął się zakończyć cały projekt w ciągu sześciu dni, dlatego jest tyle niedoróbek). Szatan jak to szatan, każdy chwyt dla niego jest dozwolony aby osiągnąć cel (Dzwoni życzliwy [diabeł]. Chciałbym poinformować, że święty Piotr bierze łapówki za wpuszczanie na teren obiektu), ale nawet przed Brukselą musi ulec (Niestety pana firma nie spełnia norm Unii Europejskiej).

Wiele rysunków zwyczajnie nie da się opisać, trzeba je zobaczyć. Bo jednak główną siłą Mleczki jest rysunek, słowa są tylko dodatkiem do ilustracji komentującej otaczający nas świat.

*wszystkie cytaty pochodzą z książki

Iskry 2012

0 komentarze:

Prześlij komentarz