niedziela, 16 września 2012


Podczas niejednego spaceru po lesie zastanawiałam się jak długo trwa rozkład powalonego drzewa czy butwiejących liści oraz jak wygląda wnętrze mrowiska (które z zewnątrz wygląda jak kupka bezładnie rzuconych igiełek). Na te i wiele innych pytań znalazłam odpowiedź w książce Pawła Fabijańskiego. Ta, choć adresowana do młodszego czytelnika, sprawiła mi dużo radości. Autor, absolwent Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego, przybliża wiele kwestii związanych z lasem. Przybliża kwestie nazewnictwa (drzewostan; las pierwotny, naturalny oraz gospodarczy), omawia pracę leśnika oraz wybrane zagadnienia ze świata roślin, zwierząt oraz grzybów. Co najważniejsze - wiedza podana jest w przystępnej formie. Wszystkie kwestie zostały omówione według schematu: pytanie (zapisane na żółtej, zapewne samoprzylepnej, karteczce) - odpowiedź wraz z krótkim wyjaśnieniem. Każde zagadnienie zostało zilustrowane fotografiami wykonanymi przez autora oraz licznymi schematami i ilustracjami. 

Dzięki książce zweryfikowałam swoją wiedzę i uzupełniłam braki w edukacji. Już wiem, że dąb Bartek nie jest najstarszym drzewem w Polsce, lecz jednym z najgrubszych (o to miano rywalizują trzy dęby), a tytuł najbardziej sędziwego drzewa nosi cis rosnący na Dolnym Śląsku od około... 1260 lat! Las. Pytania i odpowiedzi polecam każdemu, kto interesuje się otaczającą przyrodą, bez względu na wiek.  

Muza 2012
Ilustracje: Robert Dzwonkowski  

0 komentarze:

Prześlij komentarz